تاریخچه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز
در حقیقت سازمان آتش نشانی شیراز در سالهای اولیه تأسیس در سال 1329 به عنوان واحد اطفایی در بدنه شهرداری شیراز تأسیس شد. این روند ادامه داشت تا بحث تجهیز سازمانهای آتش نشانی کشور به سبک امروزی پایهریزی شد. شهرداری شیراز نیز به تبع سیاست گذاری انجام شده در سال 1351 اقدام به راهاندازی ایستگاه شماره یک در محدوده پل حر نمود. با توجه به افزایش شهر نشینی در این سالها و ایجاد صنایع مونتاژی ، در سال 1356 دومین ایستگاه آتش نشانی واقع در پارک خلدبرین فعلی تأسیس گردید. همزمان با آن ایستگاه شماره 3 واقع در میدان دفاع مقدس (فلکه خاتون) نیز شروع به احداث شد که در سال 1358 به بهره برداری رسید، گفتنی است این ایستگاه در سال 1398 نخستین ایستگاه عملیات ویژه آتش نشانی کلانشهر شیراز در ساختمان جدید ایستگاه سه آتش نشانی واقع در بلوار ماذون قشقایی آغاز به کار کرد واعضای این گروه نسبت به سایر آتش نشانان دوره های بیشتری را سپری کرده اند و از آمادگی بیشتری برخوردارند .
تیم عملیات ویژه این سازمان از تیم های کوهستان ،غواصی، واکنش سریع و هزمت تشکیل شده است،توانمندی های نیروهای ویژه همه جانبه است و با توجه به وجود امکانات سنگ نوردی ،امکانات ورزشی و وجود ماشین آلات پیشرفته و به روز ، این ایستگاه به عنوان تیم عملیات ویژه نام گذاری شده است.
در سال 1371 ساخت و تجهیز دو ایستگاه واقع در فرهنگ شهر، کوی سجادیه (ایستگاه شماره 4 )و بلوار امیرکبیر (ایستگاه شماره 5) انجام گرفت. سال 1378 سال پرباری برای سازمان بود. در این سال عملیات ساختمان و تجهیزات 4 ایستگاه شروع و خاتمه یافت. این ایستگاه ها، شامل ایستگاه شماره 6 واقع در بلوار عدالت، ایستگاه شماره 7 واقع در خیابان سردخانه، ایستگاه شماره 8 احداث شده در شهرک گلستان و ایستگاه شماره 10 واقع در خیابان بریجستون میباشند.ادامه روند ساخت ایستگاه و تجهیز آن در سال 1379 با ایجاد ایستگاه شماره 9 واقع در بلوار هفت تنان و در سال 1381 با احداث ایستگاه عملیاتی شهید دستغیب ادامه یافت و در همین سال ایستگاه ویژه میدان ترهبار شروع به کار کرد. در سال 1381 و 1382 که سال خدمت رسان به مردم نام گذار شده توجه ویژهای به امر برنامه ریزی شده است. در این راستا سازمان اقدام به تعریف 27 پروژه مطالعاتی نمود.
گسترش ایستگاهها در سال 1384 با ساخت ایستگاه شماره 12 واقع در پل علی ابن حمزه در فاز اول ادامه یافت و فاز بعدی آن که شامل محوطه سازی و ساخت دیواره صخره نوردی بود در سال 1385 تکمیل گردید. در سال1388 موزه سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی افتتاح گردید و سپس در سال 1390 با ارائه طرح محتوایی و اخذ مجوزهای مربوطه این موزه به عنوان اولین موزه ایمنی و آتش نشانی در سازمان میراث فرهنگی کشور معرفی گردید. روند ساخت ایستگاهها با طراحی و اجرای سایت والفجر به عنوان ایستگاه مادر سازمان آتش نشانی شیراز و افتتاح آن درسال 1389 و همچنین ساخت و افتتاح ایستگاه اکبرآباد در سال 1390 ادامه یافت . ایستگاه آتش نشانی شهرک صنعتی نیز در همین سال افتتاح شد.در سال 1393 نیز ایستگاه میدان تره بار بازسازی و ایستگاه 12 به خیابان ساحلی انتقال یافت.
درمرداد ماه سال 1395 دو ایستگاه شماره 17 ( ایستگاه شهید حسین بهروز) با مساحت 3200 متر و 1500 متر زیر بنا در شهرک میانرود و ایستگاه شماره 18 با 1500 متر مساحت و 1000 متر زیر بنا در بولوار احمد بن موسی – بولوار صنعت افتتاح گردید. گسترش ایستگاه های عملیاتی سازمان آتش نشانی شیراز در آذر ماه سال 1396 با افتتاح ایستگاه شماره 19 در بلوار زینبیه جنب ساختمان اداری به عنوان ایستگاه بافت تاریخی و فرهنگی جهت پوشش دهی این بافت و بالا بردن سرعت عملیات با مساحت 350 متر ادامه یافت و با افتتاح ایستگاه شماره 21 در سال 1397 در شهرک سعدی تکامل پیدا کرد.
لازم به ذکر است جهت تسریع در سرعت عملیات ها و پوشش کلانشهر شیراز پایگاه های موقت ایستگاه شماره 20 در بلوار شاهد ، ایستگاه شماره 22 در پارک کوهستانی دراک و ایستگاه شماره 23 در سایت برمشور در حال حاضر تا ساخت ساختمان های اصلی راه اندازی و به بهره برداری رسیده است . احداث ساختمان های جدید ایستگاه های شماره 6، 20 بلوار شاهد، ایستگاه پارک کوهستانی دراک و ایستگاه جدید بلوار هویزه نیز با هدف مقاوم سازی ساختمان ایستگاه های عملیاتی در برابر حوادث در سال 1399 در دستور کار صورت گرفت.
در سال 1399 بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش بهسازی و ساخت ایستگاههای آتش نشانی هزینه و ۱۹ هزار متر مربع عملیات عمرانی انجام شده که بیشترین اقدامات عمرانی در تاریخ سازمان آتش نشانی شیراز به شمار میرود.
ساختمان آموزشی سگهای تجسس، احداث ساختمان عملیات ویژه، ساختمان علتیابی حریق، احداث ساختمان پشتیبان تاکتیک عملیات، احداث و بهره برداری از مجموعه ورزشی در ایستگاه ۵، انبار مرکزی سازمان آتش نشانی جهت نگه داری هرچه بهتر تجهیزات و ماشین آلات این سازمان و بهره برداری از ساختمان پشتیبان ستاد فرماندهی از جمله افتتاحهای پروژه های عمرانی در بهمن ماه 1399 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بود.
در حال حاضر سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز دارای 128 دستگاه خودرو سبک و سنگین مجهز به سیستمها ارتباطات بی سیم میباشد امّا با توجه به وجود مشکلات اطفایی در بافت قدیم شهری و ترافیک شهر و جلوگیری از اتلاف وقت اقدام به راه اندازی یگان امداد موتوری با 42 دستگاه موتور سیکلت نموده است که در کاهش زمان حضور در محل حادثه بسیار موثر بوده است. در این راستا پرسنل موتور سوار آموزش های ویژهای را طی کردهاند. در حال حاضر، سازمان دارای 664 نفر پرسنل ورزیده و آموزش دیده میباشد که علاوه بر وظایف معمول خود در تیمهای تخصصی دسته بندی شده که شامل موارد ذیل میباشد :
تیم های سازمان آتش نشانی شیراز :
1.تیم اطفاء حر یق
2.تیم امداد و نجات
3.تیم امداد کوهستان
4.تیم امداد چاه نوردی
5.تیم امداد غواصی
6.تیم امداد موتور سوار
7.تیم امداد و نجات چتربازی
8.تیم امداد حیات وحش
9.تیم امداد برش اشیاء حلقوی
10.تیم امداد تصادفات جاده ای
11.تیم امداد تجسس
12. تیم هزمت
13. تیم عملیات ویژه
سازمان آتش نشانی شیراز در حال حاضر دارای 23 ایستگاه اطفایی می باشد که در عملیات های مختلف در سطح شهر مشغول خدمت رسانی به شهروندان می باشند .
روابط عمومی سازمان آتش نشانی شیراز